Denna
sida försöker beskriva något av de försvarsgrensstrider som försiggick under mer
eller mindre hela kalla kriget.
Inledning
Svenska försvarets verksamhet under kalla kriget präglades av misstänksamhet och
stridigheter mellan försvarsgrenarna. Jag försöker här förklara lite av bakgrunden
till detta, och ge några exempel på dessa stridigheter, stridigheter som menligt inverkade på
Sveriges försvarsförmåga.
Bakgrund
Sveriges försvar var under hela kalla krigets period uppdelat i tre
försvarsgrenar: armén, marinen och flygvapnet. Dessa hade olika ursprung och
traditioner, och ledningarna för de olika försvarsgrenarna kunde oftast inte dra
jämnt. Nedan följer något om de olika försvarsgrenarnas historik och bakgrunden
till fientlighet eller misstänksamhet mot övriga försvarsgrenar.
Armén
Armén var Sveriges stolthet ända sedan stormaktstiden. Sverige har aldrig
haft en särskilt stark flotta, utan ända sedan Sveriges tillkomst för ungefär
1000 år sedan har Sveriges öde avgjorts till lands.
Arméns långa tradition som försvarets stolthet speglade sig bland annat i
uppdelningen av Sveriges försvarsledning under andra världskriget och kalla
krigets första decennier. Försvarsledningen var i fred uppdelad i fyra delar:
arméstaben, marinstaben, flygstaben och försvarsstaben.
Försvarsstaben (tidigare kallad generalstaben) var ansvarig för den samlade
ledningen av försvaret. När befattningen som överbefälhavare inrättades, blev
försvarsstaben ÖB:s stab.
I krig fanns däremot bara tre ledningsstaber: marinstaben, flygstaben och
försvarsstaben. Försvarsstaben var, liksom i fred, ansvarig för den samlade
ledningen av försvaret. Det var så självklart att lantförsvaret var den
viktigaste delen av försvaret, att det inte behövdes någon separat arméstab i
krig, försvarsstaben gjorde ju ungefär samma arbete som det en separat arméstab
skulle ha gjort!
Detta var givetvis både positivt och negativt för armén. Det positiva var att
försvarsstaben var totalt dominerad av personal från armén, det dröjde till 1961
innan en överbefälhavare rekryterades från en annan försvarsgren än armén
(Torsten Rapp från flygvapnet).
Det negativa var att armén inte hade en separat stab för krigsplanering som
kunde agera "själviskt" på samma sätt som marinstaben och flygstaben.
Försvarsstaben satt alltså på något av dubbla stolar när de skulle jämka samman
viljorna från de olika vapengrenarna, samtidigt som de själva stod för arméns
del av krigsplanläggningen.
Armén hade lång tradition att behandla marinen lagom styvmoderligt som en
lillebror som aldrig skulle bli lika viktig som armén. Armén visste så att säga
var den hade marinen. Om andra världskriget hade visat något beträffande marinen
så var det att de stora skeppens tid var förbi, och att Sveriges öde inte
heller i framtiden skulle avgöras till sjöss.
Arméns förhållande till flygvapnet var en helt annan sak. Flygvapnet hade
uppstått nästan ur ingenting under mellankrigstiden, och andra världskriget hade
visat hur otroligt viktigt flygvapnet och flygförsvaret var. Bombkriget mot
först England och sedan Tyskland hade tydligt visat hur mycket skada som kunde
åstadkommas utan att blanda in armén.
Flygvapnet var alltså ett uppenbart hot mot arméns dominans av försvaret och
därmed även av
försvarsledningen. Till råga på allt var flygvapnet en extremt teknikberoende
försvarsgren, där flygplan, radaranläggningar och mycket annat måste vara av
senaste snitt för att vara användbart i krig. Flygvapnet kostade alltså en allt
större och större del av den försvarsbudget som redan år 1945 hade ramar som
inte räckte till allt som försvaret önskade sig.
Marinen
Marinen i Sverige har gamla och stolta traditioner, men marinen har alltid spelat
andra fiolen vad gäller Sveriges försvar. Andra världskriget visade som nämnts ovan
att de stora skeppens tid var förbi. De enda stora skepp som fortfarande verkade
ha framtiden för sig var hangarfartygen, men hangarfartyg är främst ett
offensivt vapen, ägnat åt krigföring på främmande mark eller på de stora haven.
För det lilla land som endast
försvarade sitt eget territorium var hangarfartyg varken behövliga eller
ekonomiskt realistiska. Marinen såg därför sina resurser krympa under
efterkrigstiden.
Marinen kände sig i flera avseenden illa behandlade av såväl armén som
flygvapnet. I försvarsgrensstriderna var marinen därför alltid en joker, som
genom att enas med endera av de båda andra försvarsgrenarna kunde bidra till
beslut som var negativa för den återstående försvarsgrenen.
Flygvapnet
Flygvapnet bildades 1926, efter försvarsbeslutet 1925. Det är kanske
symtomatiskt att det försvarsbeslut som ofta beskrivits som katastrofalt för
Sveriges lantförsvar och för armén, samtidigt var det beslut som skapade ett
självständigt flygvapen.
Andra världskrigets bombterror visade som nämnts ovan med förskräckande
tydlighet att luftkriget och luftförsvaret var ytterst viktiga faktorer för ett
framgångsrikt försvar.
Flygvapnet var alltså en ung försvarsgren i medvind. Flygvapnet uppfattade
att armén med orätt dominerade såväl försvarsledning som försvarsbudget.
Flygvapnet hade en ny syn på krigföring och försvar som armén inte verkade
förstå sig på. Flygvapnet såg arméledningen som gammalmodig och konservativ.
Flygvapnet var i likhet med marinen en tekniktung försvarsgren, där
anskaffning av vapensystem utgjorde den dominerande kostnaden. I detta avseende
kunde marinen och flygvapnet ibland förstå varandra. Båda kunde också se armén
som en översittare som behövde klämmas åt. Marinen och flygvapnet hade också en
likhet i att de båda i fredstid upprätthöll en tämligen omfattande
territorialbevakning, något som armén inte ägnat sig åt sedan landgränserna mot
Norge och Finland bevakades under andra världskriget.
I övrigt var konstrasterna dock stora mellan den ärevördiga och
traditionsrika marinen som befann sig i utförsbacke, och det unga framgångsrika
flygvapnet.
Såväl armén som marinen tittade snett på flygvapnets brist på traditioner och
på det föga militäriska uppträdande som var vanligt inom flygvapnet. Att gå i
skinnpaj istället för uniform med blänkande knappar, och att vara du och bror
med såväl överordnade som underordnade, var egenheter inom flygvapnets
officerskår som ofta sågs ned på inom såväl armén som marinen.
Försvarsgrensstrider
Som framgått av ovanstående framställning var det främst mellan armén och
flygvapnet som det fanns motsättningar eller rentutav animositet. Denna
fientlighet urartade i vissa lägen i rena skyttegravskriget. Ofta lades förslag
eller fattades beslut som gynnade den egna försvarsgrenen snarare än det svenska
försvaret som helhet. Det finns till och med exempel på beslut som fattats mer
för att skada en annan försvarsgren, än för att gynna det svenska försvaret.
Det vanligaste problemet som uppstod på grund av motsättningar var dock brist
på samordning. Det var legio att försvarsgrenarna gjorde sina egna separata,
parallella, utredningar, och sina egna separata, parallella, upphandlingar av
försvarsmateriel, baserade på egna, separata, kravlistor, vilket resulterade i
att den inköpta materielen inte kunde samutnyttjas eller repareras/underhållas
av andra än den inköpande försvarsgrenen.
Bristen på samordning resulterade också i separata och ibland inkompatibla
infrastrukturer för exempelvis samband. Försvarsstaben (läs: armén) och
flygvapnet byggde upp separata och inkompatibla nät för
fjärrskriftskommunikation, separata och inkompatibla nät för radiosamband,
separata och inkompatibla reservsambandsnät etc.
Exempel
Redan under beredskapstiden fanns exempel på bristen på samordning och
samordningsvilja. När försvarsstaben upprättade ett
fjärrskriftsnät, anhöll
strax såväl flygvapnet som marinen om att få upprätta sina egna motsvarande nät,
eftersom försvarsstabens nät, med viss rätt, betraktades som "arméns nät".
Resultatet blev tre
nät, med visserligen gemensamma platser för fjärrskriftscentraler (manuella
stationer för vidarebefordran av trafik), men centralerna hade tre åtskilda delar, var och en
bemannad med personal från respektive försvarsgren. Dessutom gjorde flygvapnet
en egen upphandling för sitt väderleksnät, vilket resulterade i ett fjärde nät, med
fjärrskriftsutrustning som inte var kompatibel med något av de övriga tre
fjärrskriftsnäten.
När det trådbaserade fjärrskriftsnätet under andra halvan av 1950-talet skulle
kompletteras
med ett reservnät baserat på kortvågsradio, byggde försvarsstaben det nät som
kom att kallas
krigsfjärrskriftsnätets radiodel. Ungefär samtidigt byggde flygvapnet
motsvarande reservnät som kom att kallas Luftoperativa Radionätet, Lopra. De två näten var separata och
samverkade inte.
//MatsB v 1.2 2009-07-24
Nedan kan du söka här eller på webben efter det du är
intresserad av.