Denna sida behandlar de händelser under 1952 som gick under benämningen
Catalinaaffären.
Catalinaaffären och FRA
Catalinaaffären var den dåtida benämningen på det som långt senare kommit
att omtalas som den nedskjutna DC3:an. Sannolikt i ett försök att vända
uppmärksamheten från den försvunna DC3:an kom fokus istället att hamna på
nedskjutningen av en Catalina-flygbåt som spanade efter den försvunna DC3:an.
Nedan försöker jag sammanfatta affären i korthet.
Bakgrund
Försvarets Radioanstal, FRA, hade två DC3:or utrustade för signalspaning, dessa hade namnen Hugin
och Munin (namnen på Odens två kunskapande korpar i den fornnordiska mytologin).
DC3:orna flög regelmässigt på spaningsuppdrag över Östersjön längs Baltikums
kust. Det hände tydligen mer än en gång att man kränkte baltiskt luftrum för att
komma närmare de radiokällor man spanade på.
Försvinnandet
Den 13 juni år 1952 försvann DC3:an Hugin vid en flygning över Östersjön.
Sovjetunionen förnekade all inblandning i planets försvinnande. Vid spaningar
hittades den 15 juni en av DC3:ans livbåtar med kulhål i. Sovjetunionen
fortsatte att förneka all kännedom om försvinnandet.
Catalinan
Den 16 juni sköts en svensk Catalina-flygbåt som var ute och spanade efter
DC3:an ned av sovjetiskt jaktflyg. Catalinan lyckades nödlanda på vattnet, och
besättningen räddades av ett västtyskt handelsfartyg. Sovjetunionen hävdade att
Catalinan befunnit sig i sovjetiskt luftrum, något som troligen inte var sant.
Till skillnad från nedskjutningen av DC3:an kunde nedskjutningen av Catalinan
inte hemlighållas för den svenska allmänheten, och nedskjutningen av Catalinan
väckte stor uppståndelse i svenska media.
Lögner från båda sidor
Som sagt hävdade Sovjetunionen att man var ovetande om DC3:ans öde, trots att
man från svensk sida tillkännagav att man funnit splitter av sovjetisk
ammunition i den upphittade livbåten.
Svenska myndigheter å sin sida påstod att DC3:an varit ute på en
"navigeringsövning" över Östersjön och hemlighöll signalspaningsuppdraget.
Ryktesflora
Bristen på information om DC3:an, såväl om dess uppdrag som om dess öde,
skapade en livaktig ryktesflora under hela resten av kalla kriget.
DC3:ans uppdrag kopplades i ryktesfloran tämligen omgående till
signalspaning, att inte mindre än fem FRA-anställda försvunnit samtidigt som
DC3:an försvann kunde ju knappast vara en tillfällighet.
FRA:s samarbete med NATO togs också upp av ryktesfloran. Eftersom uppdraget
varit så hemligt, måste det ha haft något med NATO att göra. Kanske skedde
uppdraget på order av NATO? Kanske fanns det NATO-personal ombord? Kanske fanns
det hemlig NATO-utrustning ombord?
DC3:ans och dess besättnings öde har också omgivits av rykten. Kanske
nödlandade DC3:an i Baltikum? Kanske besättningen plockades upp ur vattnet och
fängslades? Blev de avrättade?
Sovjetunionens sammanbrott - Ett steg närmare sanningen?
Först i början av 1990-talet kom, efter Sovjetunionens sammanbrott, ett
erkännande från de då ryska myndigheterna att DC3:an skjutits ned av sovjetiskt
jaktflyg. Sverige hade vid den tiden även erkänt att DC3:an hade haft
signalspaningsuppdrag.
Lögner från båda sidor även på 1990-talet
Tyvärr bara gjorde fortsatta lögner från båda sidor att sanningen ännu inte
kom fram. Även efter kalla krigets slut och Sovjetunionens fall ljög såväl
ryssar som svenskar fortfarande om DC3:an, men nu nya lögner:
Ryssland lämnade ut förfalskad information om tidpunkten för nedskjutningen.
Orsaken är inte klarlagd, eventuellt ljög man för att dölja att nedskjutningen
tagit hela tio minuter i anspråk, och detta i så fall troligen för att dölja
endera eller båda av följande:
En lång nedskjutningsprocess under vilken DC3:an försökt ta sig västerut kan
ha inneburit att avslutningen av det sovjetiska anfallet skett i svenskt
luftrum.
En lång nedskjutningsprocess kan även ha inneburit att det sovjetiska
jaktplanet hunnit bekämpa eventuella överlevande, något som den sönderskjutna
livbåten skulle kunna vara ett tecken på.
Från svensk sida ljögs fortfarande om DC3:ans verkliga uppdrag. Signalspaning
hade man erkänt, men det påstods fortfarande att det var ett rutinuppdrag som
genomfördes.
Dessa lögner om tider och uppdrag gjorde att sökandet efter vraket skedde på
fel platser, och man hittade heller inget vrak under 1990-talet.
Ett steg närmare sanningen - och vraket funnet
Först i början av 2000-talet (mer än tio år efter kalla krigets slut) framkom
dokument att DC3:an signalspanat på en stor sovjetisk flottmanöver som
genomfördes i Östersjön. Detta innebar att flygrutten varit annorlunda än vad
som tidigare antagits.
Dessutom hade nu de ryska förfalskningarna beträffande tidpunkten för
nedskjutningen genomskådats. Sammantaget gjorde detta att man nu kunde peka ut
ett troligt område där vraket borde kunna återfinnas.
Den dåvarande socialdemokratiska regeringen var dock inte särskilt angelägen
om att satsa resurser på att finna DC3:an. En privat eftersökningsexpedition
hittade emellertid år 2003 vraket av DC3:an, och år 2004 bärgades vraket.
Kvarlevor av fyra av de åtta ombordvarande påträffades.
Socialdemokraterna vill förstöra vraket - Varför?
Efter det att vraket bärgats och haveriutredningen avslutats uppstod frågan
vad som skulle ske med vraket av DC3:an. Den socialdemokratiska regeringen hade
inställningen att det inte fanns något intresse i att bevara vraket, och att det
borde malas ned och återvinnas.
Denna inställning måste anses som mycket märklig. DC3:an och dess öde var en
av de stora öppna frågorna i Sverige under kalla kriget. Vraket av DC3:an måste
därför anses som ett av de främsta museala föremålen från kalla kriget.
Inställningen att vraket borde förstöras kan därför näppeligen motiveras med
enbart en kostnadsfråga och krass materialism. Snarare ligger något djupare
bakom.
Det jag personligen tror är en av de bakomliggande orsakerna till den
socialdemokratiska oviljan att såväl återfinna vraket som att bevara det, är att
DC3:an påminner om den socialdemokratiska dubbelmoralen under kalla kriget, och
den räcka av lögner som omgav den socialdemokratiska neutralitetspolitiken.
Regeringen Erlander ljög om det svenska samarbetet med NATO, och man ljög om
DC3:ans uppdrag. Nikita Krustjev lär i ett samtal med Tage Erlander ha erkänt
den sovjetiska skulden i nedskjutningen, men Erlander valde att inte
offentliggöra detta.
Informationen idag
Idag vet vi att DC3:an signalspanade på en sovjetisk flottmanöver, att den
blev nedskjuten, och att samtliga ombordvarande troligen omkommit.
Vi vet dessutom att det signalspaningsarbete som FRA utförde ingick i en
byteshandel med NATO, där information om sovjetiska radarinstallationer i
Baltikum byttes mot avancerad elektronik. Kunskapen om de sovjetiska
radaranläggningarna skulle användas av NATO:s bombflyg om det hade blivit
aktuellt att kärnvapenbomba Sovjetunionen.
Vad vi fortfarande inte vet, och troligen aldrig kommer att få klarhet i, är
hur nedskjutningen gick till i detalj. Fyra av de ombordvarande har inte
återfunnits, lyckades de hoppa? Sköts de ihjäl i livbåten?
Vi vet inte heller detaljerna kring byteshandeln med NATO. Samarbetet var
troligen mer intimt än vad som vill erkännas, men hur intimt var det?
//MatsB v 1.0 2008-06-23
Nedan kan du söka här eller på webben efter det du är
intresserad av.