Denna sida beskriver beredskapsåtgärder hos Statens Järnvägar.
Statens Järnvägar
Statens Järnvägar svarade under tiden för kalla kriget även för järnvägens
infrastruktur, d.v.s. det som f.d. Banverkets del av Trafikverket ansvarar för idag.
I krig gällde det framför allt att hålla järnvägarna framkomliga, och att
kunna utnyttja dem.
För att hålla järnvägarna framkomliga behövdes en
beredskap för att reparera spår, kontaktledningar, växlar etc., men även för att
kunna reparera den
underliggande fysiska infrastrukturen; banvallar, broar etc.
För att kunna
utnyttja järnvägarna krävdes rullande materiel och energiförsörjning.
Rullande materiel
Den rullande materielen behövde en reparations- och ersättningsberedskap, men
också en utökning av materielen, eftersom behovet av transporter ökade kraftigt
i beredskap och krig. Av denna anledning fanns lok, vagnar och reservdelar i
förråd.
Energiförsörjning
Energiförsörjningen var ett särskilt kapitel. I takt med den ökade
elektrifieringen av järnvägsnätet krävdes också insatser för att säkerställa
tillgången till elektrisk kraft i händelse av krig. Av denna anledning byggdes
ett antal upplagsplatser, där el från
elnätet kunde transformeras och omformas till att passa järnvägen.
//MatsB v
1.1 2009-07-05
Nedan kan du söka här eller på webben efter det du är
intresserad av.